Op De Zeggewijzer krijgen de kinderen muziek- en dramales van juf Renate. Zij is vakleerkracht voor muziek- en dramaonderwijs en geeft op maandag en donderdag les op onze school. Daarnaast verzorgt ze ook de schoolvieringen en andere feestelijke gebeurtenissen van muzikale input. Om u inzicht te geven wat de muziek- en dramales inhoudt, beschrijven we in dit artikel wat de kinderen afgelopen donderdag hebben geleerd. En zoals u zult lezen, is er een groot variatie in aanbod.
De drie kleutergroepen leerden een grappig liedje over sprookjes. In het lied dat ze voor de eerste keer hoorden, haalden de feeën van het toverbos sprookjes door elkaar. Terwijl Juf Renate het lied zong, mochten de kinderen raden of de zinnen die ze zong klopten. Ze vonden dit heel leuk om te doen en lachten volop wanneer de zin niet klopte, zoals bijvoorbeeld in de volgende zin:
‘De feeën in het toverbos, zijn heel erg in de war,
ze halen sprookjes door elkaar en maken het te bar;
Roodkapjes oude oma, ze eet de wolf nu op,
Doornroosje kan niet slapen, de prins vertelt een mop’.
Nadat de hele klas het lied een paar keer had geoefend, mochten telkens twee kinderen door de microfoon meezingen, iets was ze erg leuk vonden om te doen. Ze stonden dan ook te popelen om met de microfoon in de spotlights te staan. Ondertussen begeleidde juf Renate het lied op de piano. Aan het eind van de les sloegen de kinderen nog met trommelstokjes mee op het ritme van het lied.
Groep 3 en 4 hadden een dramales over de ruimte, van de methode 123 Zing. Op het digibord was te zien hoe een raket werd gelanceerd. De kinderen speelden dit na en schudden heen en weer. Eenmaal aangekomen in de ruimte leerden de kinderen alles over de planeten. Welke planeten zijn er? Is het er koud of juist warm? Hoe beweeg je op een planeet? Waait het er hard? De kinderen beelden uit wat ze hoorden. Ze bibberden van de kou, bewogen als een robot of werden achterover geblazen door de harde wind.
Groep 5 en 6 hadden eveneens een dramales. Zij waren vorige week gestart om het journaal te presenteren. Deze les gingen ze daarmee verder. In kleine groepen gingen de kinderen uiteen om het onderwerp waarover ze zouden gaan spreken voor te bereiden. Wat het onderwerp was, stond op een kaartje dat de groep kreeg. De bekende vragen: wie? wat? waar? en hoe? vormden de leidraad van de presentatie. Een leerling had de rol van presentator van het journaal en kondigde het onderwerp aan. Dan schakelde de presentator over naar de reporters die meer achtergrondinformatie gaven. Een stuk improvisatie werd hiermee geoefend.
Groep 8 heeft vorige week het eerste lied van de musical ingestudeerd. Deze week gingen ze vol enthousiasme aan de slag met het tweede lied van de musical. Wat de titel van de musical is, houden we echter nog even geheim.
Bij Groep 7 stond het lied van Bruno Mars ‘Count on Me’ op het programma. Vorige week hebben de leerlingen voor de eerste keer kennisgemaakt met dit bekende lied dat gaat over vriendschap. Deze keer stond het herkennen en spelen van akkoorden centraal. Met de boomwhackers in hun hand speelden de leerlingen de akkoorden na die op het digiboard verschenen. Daarbij was het de kunst om alleen op de kleur te letten van de boomwacker die ze in hun hand hadden.
Deze lesdag bestond uit een zeer afwisselend lesprogramma, afgestemd op de interesses van de leerlingen.