De Zeggewijzer heeft een nieuwe leesmethode: Atlantis

Dit schooljaar is De Zeggewijzer in de groepen 4 t/m 8 gestart met een nieuwe leesmethode. Na een zorgvuldig proces waarin verschillende leesmethodes zijn bekeken, is gekozen voor Atlantis. Een methode waarin technisch en begrijpend lezen zijn geïntegreerd. De inhoud van de tekst, de leesbeleving en het leesplezier staan centraal. Afwisseling stimuleert de leesbeleving Als …

Dit schooljaar is De Zeggewijzer in de groepen 4 t/m 8 gestart met een nieuwe leesmethode. Na een zorgvuldig proces waarin verschillende leesmethodes zijn bekeken, is gekozen voor Atlantis. Een methode waarin technisch en begrijpend lezen zijn geïntegreerd. De inhoud van de tekst, de leesbeleving en het leesplezier staan centraal.

Afwisseling stimuleert de leesbeleving

Als kinderen plezier ervaren in lezen, lezen ze vaker. Hoe meer kinderen lezen, hoe vaardiger ze worden. Daarbij is het niet alleen belangrijk om teksten te kunnen lezen, maar ook om teksten te begrijpen. Als kinderen teksten lezen die ze leuk vinden, zijn ze bovendien gemotiveerder om te lezen. Atlantis stimuleert de leesbeleving en het leesplezier door veel afwisseling. Die afwisseling komt tot uiting in de kleurrijke vormgeving, in de verscheidenheid aan teksten, in de te behandelen thema’s en in de opbouw van de leesmethode. Het lezen is dan ook een favoriet onderdeel van de lesweek geworden.

 

Vier aansprekende thema’s

Elke schooljaar worden per groep vier boeiende thema’s behandeld die aansluiten bij de alledaagse en wereldse belevingswereld van de kinderen. Zo lezen de kinderen in de groepen 4 en 5 onder andere over Kriebelbeestjes, Eet smakelijk, In het wild en Over de grens. In de hogere groepen worden de kinderen geboeid door onderwerpen zoals: Tot op de bodem, Voorbij de horizon, Tussen de sterren, Sporen verleden, De wereld als fabriek en Een razendsnel regelcentrum. De leerkrachten merken dat de kinderen echt geboeid zijn door de onderwerpen. “Ze willen graag weten hoe de verhalen aflopen en ze hebben dan ook veel zin in de leesles. De kinderen vinden het lezen niet saai meer. “

 

Opbouw methode

Elke dag staat Atlantis op het lesprogramma. Wekelijks wordt er één nieuw leesdoel en één nieuw technisch leesonderdeel aangeboden. Voor kinderen die meer ondersteuning nodig hebben, zijn er pre-teaching momenten. Voor diegenen die meer uitdaging nodig hebben, is verrijking mogelijk. De leesmomenten worden afgewisseld in voorlezen, samen lezen, vrij lezen en leesplezierlessen. De leerkrachten lezen elke dag voor uit het voorleesboek dat hoort bij het thema. Daarnaast gaan de kinderen vol enthousiasme aan de slag met de leer- en werkboeken die zowel in de opbouw als in de vormgeving erg gevarieerd zijn. Zo wisselen lange teksten, kortere teksten met subkoppen, teksten in verschillende kleuren, toneelleesteksten en stripverhalen elkaar af. Ook grote en kleine plaatjes wisselen elkaar af. Tijdens het lezen worden eveneens vragen beantwoord. Bijvoorbeeld: ‘Welke titel zou jij voor dit verhaal verzinnen?’ of ‘Wat betekent de titel?’ Daarnaast hebben kinderen ook autonomie. Ze mogen dan zelf kiezen welke tekst ze willen lezen.

 

Boeiende opdrachten

De werkboeken zijn al even afwisselend. Er is een grote variëteit aan opdrachten. Er zijn bijvoorbeeld opdrachten waarbij ontbrekende woorden worden ingevuld of waarbij meerkeuzevragen worden beantwoord, maar er zijn ook zijn er ‘doe-opdrachten’. De kinderen spelen dan bijvoorbeeld Memorie of Woordganzenboord. Ze maken een tekening van een zin waarbij andere kinderen later mogen raden welke tekening bij welke zin hoort. Of ze leggen uitgeknipte woorden bij het goede kopje, bijvoorbeeld ‘bij ‘moderne tijd’ en ‘oude tijd’. Tijdens de opdrachten komen allerlei facetten van het technisch en begrijpend lezen aan bod. Aan het enthousiasme van de kinderen is te zien dat ze plezier hebben in het lezen.

Kortom de leesmethode Atlantis is een grote aanwinst voor De Zeggewijzer.